Main Menu

Ezgi Eryılmaz Akman ile hafif ve sağlıklı yaşama kucak açıyoruz

Pilates 7’den 70’e herkesin hayatına katabileceği bir egzersiz sistemidir.Fiziksel ve zihinsel rahatlama, uyum ve vücut farkındalığı sağlanabilir.. Ayrıca pilates duruş bozukluklarının tedavisinde, esneklik kazanmada ve denge gelişiminde, sakatlık rehabilitasyonunda  ve kasları kalınlaştırmadan sıkı bir görünüm sağlamaktadır .Kontroloji sanatı, vücudu mükemmel bir enstrüman haline dönüştürmek için ideal bir sistemdir.”

Ezgi Hanım öncelikle sizi tanıyalım…

Ben uzun yıllar sporla uğraşan bir spor aşığıyım. 3 yaşında başladığım yüzmeden sonra kendimi spora ve sağlığa adadım diyebilirim. Ege Üniversitesi’nde biyoloji ve mikrobiyoloji okuduktan sonra kendi mesleğimi yapsam da bir dönem spor hep hayatımdaydı. Para almadan bile eğitmenlik yaptığım dönemler olmuştu. Çünkü bu beni tatmin ediyordu. Fiziksel ve biyolojik olarak insanlarda değişim görmek çok hoşuma gidiyor ve hep heyecanlanıyordum.Uluslararası Pilates Federasyonu’ndan eğitimlerimi tamamladım ve onların gücünü de arkama alarak Antalya da bir stüdyo açtım.İnsanlarla sağlık konusunda bilgilerimi paylaşmaktan ve sonuçlarını görmek beni gerçekten heyecanlandırıyor.

Stüdyonuz tam olarak ne üzerine?

Klinik pilates… Aslında pilatesin bütün dalları var. Aletli,mat,hamile,çocuk… Benim klink studio olmam diğer bütün pilates stüdyolarından farkım olması demek. Çünkü ben omurga rahatsızlıklarından kaynaklanan hastalıklarda da devreye giriyorum. Skolyoz, kifoz, lordoz,bel ağrıları gibi…Ayrıca kişinin isteği üzerine beslenme danışmanlığı yapıyor, onlarla uzun uzun yürüyüşler yapıyorum. Şundan eminim ki bana geldikten sonra veya bu yazıyı okuduktan sonra hayatları değişecek.

Pilatesle kilo veriliyor mu?

Kilo vermek önce beslenme programı ile gerçekleşecek bir şey. Pilatese başlanıyorsa öncelikli hedef bu olmamalı. Durağan bir hayatı olanlar için ek bir hareket elbette daha fazla kalori yakmak anlamına gelir. Ama asıl konu bu olmamalı. Benim gözlemim birçok kişinin vücut farkındalığının çok düşük olduğu şeklinde. Bir araştırmaya göre vücudumuz 1800 farklı açı ile çalışabilen bir yapı; insanlar günlük hayatında bunun yaklaşık sadece 40’ını kullanıyor. Bunun sonucunda bel çukurunun fazla olduğu, boynun önde olduğu, omuzların kapanık olduğu sağlıksız postüre sahip olunuyor. Odak bunları düzeltmek olmalı, kilo vermek değil.

Ne sıklıkla yapmak gerekiyor?

Şöyle bilimsel bir veri var. Vücutta bir gelişimden bahsediyorsak iki egzersizin arası maksimum 72 saat olmalı. Burada var olanı korumaktan bahsetmiyorum; “daha” çok güçlenmek, “daha” sıkı olmaktan bahsediyorsak durum bu. Şu da bir gerçek: spor motivasyon işidir. Gelişimi gördükçe devam etmek için daha büyük istek duyarsınız. Bize gelen kişilerle öncelikle bir deneme dersi ve postür analizi yapıyoruz. Sıklığa buna göre de karar veriyoruz. Burada trainer’ın önemi de ortaya çıkıyor. “Haftada bir geleyim; bir gün de yürüyeyim” diyen bir kişi gelişimini gözlemleyemiyor, bel ağrısı devam ediyor; daha önce yapamadığı bir hareketi hala yapamıyor, kaldıramadığı bir kuvveti hala kaldıramıyor ve kısa zamanda onu kaybediyorsunuz.

Bu yüzden mi dersleri birebir yapmak ve herkese ayrı program hazırlamak gerekir?

Pilatesin diğer egzersizlerden farkı belli başlı bazı prensipleri vardır. Bu prensipler de trainer tarafından dikkat ve takip edilmesi gereken prensiplerdir. Bunlara dikkat etmezsen pilates değil sıradan bir egzersiz yapmış olursun. İşte kişiye özel ders bunun için gereklidir.

Çok merak edildiğini düşündüğüm bir başka konu “beslenme”…Pilates yapanlara bu konuda tavsiyeler veriyor musunuz?

Çok basit bir şey var, yediklerinizin kalorilerini topluyorsunuz, günlük kalori ihtiyacınızdan çıkarıyorsunuz, eksi varsa vücut borçlanıyor ve dikkat ettikçe de kilo vermeye başlıyorsunuz. Beslenme konusunda ancak küçük tavsiyelerde bulunabiliriz. Ama özellikle kilo vermek konusunda büyük hedefleri olan kişilerin mutlaka bir beslenme uzmanına gitmesini öneriyoruz. Her şeyi profesyonellerine bırakmak lazım. Çünkü spor yaparken beslenme büyük önem taşır. Örneğin şeker problemi olan birisini spor yaparken aç bırakırsanız hiç istemediğiniz sonuçları olabilir.

Pilatese başlayacaklar için ne tavsiye ediyorsunuz?

Hemen her pilates stüdyosunda ücretsiz bir deneme dersi verilir. Eğitmenler kişileri tanır, kişiler de mekanı ve eğitmeni görür… Bu noktada soru sormaktan çekinilmemeli. Eğitmenin kim olduğu, referansların kim olabileceği, eğitimi aldığı sertifikaları çok net bir şekilde sorgulayabilmelidir. Pilates bir felsefedir, bir sistemdir; sağlıklı olmayı sağlayacak kişi ise eğitmendir. Burada maddi manevi önemli bir kaynak ayrılıyor ve kişinin en iyisini istemesi en doğal hakkıdır. Sonra tabii ki amacı doğru belirlemek ve motive olmak gerekiyor.Ben deneme derslerimde A’dan Z’ye her şeyi anlatıyorum. Pilates yapan kişilerin kuralları, terimleri iyi bilmesi büyük önem taşır.Bel ve omurgadaki problemler bütün hayatınızı ilgilendirir; yapılan tek bir hata ömür boyu sizi etkiler. Burada pilatese başlayacak kişilerin kendileri ile ilgili bilgileri de eğitmenlerle paylaşması çok önemli. Daha önce geçirilmiş rahatsızlıklar, sağlık problemleriniz eğitmen tarafından mutlaka bilinmelidir. Hangi hareketi yapıp yapamayacağınız buna göre belirlenir çünkü. Örneğin kan değerleri, şeker hastası olup olmadığı, dizindeki, boynundaki ağrılar; bunların hepsi bilinmelidir…

Sizce spor konusunda en çok ne yanlış yapılıyor?

Spor ne için yapılıyor. Bir araç olarak mı; bir amaç olarak mı? Spor sağlık için yapılmalıdır, kilo vermek zaten yanında gelir. Diyorlar ki ben bu 10 kiloyu 2 ayda nasıl veririm? Peki bu 10 kiloyu ne kadar zamandır taşıyorsun diye sorduğumuzda 5 yıl diyorlar. Bu bir gelişim sürecidir. Nasıl ki eğitime üniversiteden başlamıyorsak, sporda da bir gelişim sürecine ihtiyaç vardır. Bu adaptasyon sürecinin bilincinde olmak lazım. Nefes kapasitesi, vücudun gücü, her şeyin gelişiminin zamana ihtiyacı var. Burada eğitmenin kim olduğu çok önemlidir. Hangi spor salonuna gittiğiniz değil; kiminle çalıştığınız önemlidir. Birçok kişi bunu araştırmıyor.

İstatistikler, her 10 kişiden 8`inin, yaşamının bir döneminde, iskelet ve kas sistemi sorunun etkisi altında kaldığını gösteriyor. Pilates egzersizleri omurganın daha sağlıklı olmasını, vücudun doğru pozisyonda duruş alışkanlığını kazanmasını sağlıyor. Pilates`in en önemli özelliklerinden biride tüm vücudu esneterek omurların arasının açılmasını sağlamasıdır. Ve hatta bu sayede boyunuzu 2 cm’ye kadar uzayabilmesi mümkündür.

Düzenli olarak yapılan pilates egzersizleri;

Sıkı ve kuvvetli karın kasları sağlar.

Kronikleşmiş bel ve sırt ağrıları azalır ve zamanla ortadan kalkar.

Bel ve boyun fıtığı tedavisinde önemli ölçüde rol oynar.

Vücudu sıkılaştırır ve kaslarda aşırı şişme olmadan gelişim sağlar.

Duruş ve oturuş bozukluklarını  düzeltir.

Kifoz, lordoz ve skolyoz gibi omurga rahatsızlıklarının giderilmesinde önemli ölçüde rol oynar.

Daha güçlü ve esnek bir omurgaya sahip olmanızı sağlar.

Eklemlerin hareket edilebilirliğini arttırır.

Doğum öncesi ve sonrası özellikle pelvis bölgesi ve vücudun arkasının güçlendirilmesi ile kontrollü bir hamilelik, rahat doğum ve sonrasında çabuk form tutma sağlanır.

Kan dolaşımını hızlandırır.

Vücuda denge, güç ve esneklik katar.

Vücut farkındalığı yaratır.

Vücut dayanıklılığını arttırır ve sakatlığı büyük ölçüde önler.

Metabolizmayı hızlandırır ve zindelik duygusu verir.

Konsantrasyon gücünü arttırır.

Masa veya bilgisayar başında çalışmanın verdiği duruş bozukluklarını giderir ve bunların yol açtığı ağrılardan kurtulmayı sağlar.

Hücre yaşlanmasının önüne geçer.

Günlük performansınızı arttırır.

Kemik erimesini önler.

Kalp hastalıklarından korunmanızı sağlar.

Diyabeti önler.

Tansiyonu dengeler.

Atletik performans arttırır.

Kendine güveni geliştirir.

Karın ve kalça bölgesindeki sarkmaları toparlayıp yağlanmaların önler.

Comments

comments

Siz ne dersiniz?